Suplemen Versus Sayuran Organik & Tak Organik

Perlu kah ambil kedua-duanya?

Mungkin anda pernah mendengar orang kata begini...

"Baik makan sayur dari makan suplemen.."

"Saya tidak suka makan suplemen..sebab sy suka makan yg fresh fresh..sayur-sayuran yang baru dipetik dari ladang lagi best!"

Satu hakikat yg perlu kita sedar, sayur-sayuran pada masa sekarang tidak lagi sesegar seperti 20 tahun yg lepas kerana ketika itu persekitaran tidak tercemar spt sekarang dan penanaman dulu tidak terlalu bergantung kepada baja-baja  bahan kimia pesticid seperti sekarang.

Pada masa sekarang,sayuran bukan organik atau ditanam secara konvensional menggunakan baja atau bahan kimia pesticid menyebabkan kandungan nutrisi zat vitamin dalam sayuran dan buah-buahan tersebut semakin berkurangan.

Sejak kebelakangan ini macam semakin ramai pula orang memilih untuk makan sayur organik kerana sayur organik ditanam tanpa mengguna baja atau bahan kimia pesticid sementara sayur bukan organik ditanam menggunakan cara konvensional dan menggunakan pesticid.

Menurut beberapa kajian, sayuran organik mengandung nutrisi yang lebih tinggi daripada sayuran bukan organik dan harganya juga agak mahal berbanding sayur bukan organik.

Sayuran organik

Sebenarnya perkara paling penting bukanlah pada apakah bahan makanan anda organik atau bukan organik. Namun pada cara anda memproses bahan-bahan makanan tersebut sebelum dimakan.

Jika anda ingin mendapatkan nutrisi semaksimum mungkin dari makanan tersebut, makanlah sayur dan buah dalam keadaan segar. Namun anda masih terdedah dgn risiko makanan yg ada bakteria atau virus melekat pada permukaan daun biarpun anda telah membasuhnya dgn air. Bakteria dan virus ini tanpa kita sedari boleh menyebabkan kesihatan kita terjejas.

Dan tahukah anda zat-zat vitamin pada sayur-sayuran yg dimasak terlalu lama boleh termusnah dan menyebabkan zat nutrisi di dalam ni semakin berkurangan.

Kesimpulannya,ramai yg bersetuju sayur organik memang pilihan yg lebih baik berbanding sayur bukan organik namun begitu sama ada anda makan sayur organik atau bukan organik,anda masih perlu mengamalkan pengambilan suplemen untuk mengisi lompong-lompong nutrisi di dalam tubuh kita.Kerana tubuh kita perlu dibekalkan dengan zat-zat vitamin yg berterusan agar tubuh kita dapat menjalankan fungsinya dengan lebih baik dan menjamin kesejahteraan kesihatan kita.

Entry yang akan datang fal akan kongsikan tentang suplemen yang anda boleh amalkan untuk diri sendiri dan seisi keluarga.

Ingat,suplemen bukanlah ubat utk mengubati penyakit tetapi ia adalah suatu amalan atau tabiat yg SIHAT untuk mendapatkan kesihatan optimum tubuh kita.

Jika anda mementingkan vitamin yg semulajadi, selamat dan berkesan, semestinya anda memilih vitamin Shaklee. Hubungi saya di 019-8287830 untuk info lanjut dan konsultasi percuma.



7 comments:

  1. waaaa.terim kasih infonya.hakikatnya kita perlu makan walaupun ambik supplements

    ReplyDelete
  2. Betul tu sayur pada masa kini tidak seperti zaman 20 @ 30 tahun yg lalu.. Nampak sama, tapi khasiat kurang disebabkan pencemaran dan penggunaan baja dan racun perosak..

    ReplyDelete
  3. sayuran sekarang tidak seperti dulu lagi.disembut racun sebab nak elak serangga pemusnah. nanti bila masak,suhu panas,khasiat sayur pun kurang. memang badan takkan cukup nutrisi. kena ambil suplemen juga. supaya badan dapat berfungsi dengan baik.

    ReplyDelete
  4. Kalau makan sayur ja, saya rasa susah mau agak berapa banyak perlu makan dalam sehari. Jadi saya topup dengan supplement hehehe

    ReplyDelete
  5. Di Sabah antara negeri paling byk kes cancer. Katanya antara satu sbb adalag sayur yg tinggi dgn racun serangga. Huhu soooo scary

    ReplyDelete
  6. Bahaya sekarang ne, mcm2 ja.. Sayur skrg pun adalah dari plastik .. Sangat bikin takut ohh~

    ReplyDelete
  7. Bahaya sekarang ne, mcm2 ja.. Sayur skrg pun adalah dari plastik .. Sangat bikin takut ohh~

    ReplyDelete

Powered by Blogger.