KENAPA SHAKLEE BISNES MLM

Entry kali ini fal ingin kongsikan tentang kenapa shaklee adalah bisnes MLM.


Pernah dengar MLM?
MLM adalah singkatan perkataan bagi Multi Level Marketing atau dalam bahasa melayunya pemasaran berbilang tingkat, ia juga dikenali sebagai network marketing dimana kita memasarkan produk dan dalam masa yang sama kita boleh mengembangkan rangkaian perniagaan kita sendiri.

Orang kata MLM ni menipu, kikis duit, kayakan upline, tindas downline, etc. 
Jangan salah anggap. Bukan semua syarikat MLM begitu. Jika anda pernah terjebak dengan bisnes MLM dan mengalami nasib diatas, saya turut bersimpati. Sebab itu berhati-hati apabila memilih syarikat berlandaskan MLM ni, selidiki betul-betul latarbelakang syarikat tersebut.Ada syarikat MLM yang mahu ahlinya mengeluarkan modal besar hingga puluhan ribu ringgit untuk beli stok.Dan ahlinya terpaksa buat pinjaman semata-mata untuk menyediakan modal tersebut. Lepas tu timbul masalah lain pula, pinjaman tak mampu bayar, akhirnya kena blacklist oleh pihak bank.


Terus terang, fal pun suatu ketika dulu memang tidak suka MLM. Tapi, mindset fal berubah bila fal kenal Shaklee. Sebab apa? Sistem Shaklee adil. Adil dari segi pembahagian bonus. Adil dari segi pemberian rank. Adil juga dari segi pemberian reward. Siapa yg usaha dia yg dapat. Tiada istilah downline bertungkus lumus buat sales sementara upline goyang kaki & menjadi semakin kaya. Dalam Shaklee boleh potong rank, downline boleh potong rank upline. Siapa usaha lebih, dia akan dapat lebih. 

Bisnes Shaklee MLM rupanya?
Ya. Bisnes shaklee memang MLM.
Tapi kenapa ya?

Kena tengok balik sejarah penubuhan shaklee corporation pada tahun 1956.

Pengasas Shaklee iaitu Dr. Shaklee dan 2 orang anak lelakinya bernama Forrest Jr dan Lee Raleigh ingin mencipta pemakanan daripada sumber semulajadi berkonsepkan 'pencegahan' dan konsep hidup secara positif. Atas keinginan ini maka lahir lah Shaklee Corporation.

Pengalaman Dr Shaklee bekerja dengan satu-satu pesakit sebenarnya telah membawa kepada model jualan langsung syarikat (MLM).
Pada masa tu Dr Shaklee berfikir, perbualan secara peribadi (one to one) adalah cara terbaik untuk menerangkan faedah kesihatan dengan cara pencegahan.

Beliau berkata..."Ok kita akan mengajar beberapa orang dan mereka pula akan mengajar orang lain untuk mengajar orang lain untuk mengajar orang lain"
Usaha ini seperti sebuah kitaran. Mereka bercakap,orang mendengar dan orang yang dengar tu akan beritahu orang lain. Walaupun tanpa jurujual yang formal, mesejnya tersebar luas di USA.

Dan hasilnya anak beranak ni telah mencipta beratus ribu pergerakan akar umbi dan sebuah syarikat yang hari ini bernilai USD500 Juta! 
Inilah yang dikatakan 'the power of sharing'!

Macam tu lah cerita sejarah shaklee dan kenapa shaklee dijadikan syarikat MLM.

Shaklee bukan MLM semata-mata tetapi shaklee ingin menerapkan konsep 'living harmony with nature' ke dalam kehidupan setiap orang.

MLM produk Shaklee memang berkualiti. 
Setiap satu produk Shaklee melalui proses kualiti yang banyak, lebih 300 kajian kualiti kepada setiap produk yang hendak dikeluarkan ke pasaran.

Tahukah anda, Shaklee memang telah berada di pasaran Malaysia sejak 60 tahun lalu, salah satu produknya pula iaitu Vitalea telah dikeluarkan sejak hampir 102 tahun lalu. Takkanlah boleh bertahan sampai lebih dari 100 tahun jika tidak bagus bukan?

Sebab itu fal ingin mengajak anda di luar sana rasai sendiri kebaikan produk shaklee dan shaklee juga memberi peluang pada anda untuk menjana income dengan bisnes shaklee.

Hubungi fal bila-bila masa dengan klik link; 
http://FalinahShaklee.wasap.my
http://FalinahShaklee.wasap.my


6 comments:

  1. sudah sangat lama Shaklee ni. sy start dari 2014 hingga sekarang.. tidak pernah saya rasa rugi join shaklee.

    ReplyDelete
  2. Tidak rugi pilih biz Shaklee kan

    ReplyDelete
  3. Dulu sy join ingatkan Shaklee bukan MLM . Tapi mujur lah suka dengan Shaklee punya plan

    ReplyDelete
  4. Xtau pun pd awalnya shaklee ni MLM. Join sbb shaklee effect je. Walaupun MLM tp sistemnya tdk menindas ahli dan pengguna.

    ReplyDelete
  5. Suka dgn bisnes shaklee ni

    ReplyDelete

Powered by Blogger.